@L@

Monday 6 May 2013

Hutan Lipur Soga Perdana


Minggu-minggu yang mencabar menjalankan aktiviti luar. Kali ini tanpa perancangan untuk mendaki bukit, aku dan teman seramai   5 orang bergerak ke Bukit Soga dari Pt Raja pada pukul 7.00 dan mengambil masa 45 minit untuk sampai ke Bukit Soga menggunakan motorsikal. Sesampai sahaja ke Bukit Soga ramai pengunjung menjalani aktiviti berjoging dan beriadah.

Gambar sakan

Bukit Soga atau dikenali Hutan Lipur Soga Pedana terletak di 3 km daripada Bandar Batu Pahat dan 130 km dari Bandar Johor merupakan salah satu hutan simpan di Malaysia berjenis  hutan dipterokarpa bukit.

Mempunyai ketinggian antara 600 kaki dan kemudahan seperti pejabat, pondok rehat, tandas, denai, trek joging, par course dan menara pandang. Menara pandang merupakan destinasi terakhir dengan  jarak sejauh 785 meter dari titik permulaan.

Baru melangkah beberapa anak tangga, terasa amat letih untuk meneruskannya. Berehat sebentar untuk membuat aktiviti pemanasan badan sebelum meneruskan perjalanan. Sepanjang perjalanan terdapat flora dan fauna yang menarik.

Kawasan sepanjang trek perjalan kaki ditumbuhi pokok jenis pakis.  Terdapat juga beberapa jenis pohon-pohon buah hutan antaranya adalah kelat Jambu.

Minum pun boleh..

Menara pandang

Just acting
Sepanjang perjalanan hanya dipenuhi dengan aktiviti bergambar, berehat sebentar di beberapa perhentian bagi menghilangkan penat. Semasa menuruni kawasan tersebut terdapat  mini sungai dengan didiami beberapa ekor anak ikan dan ketam. Pendakian hanya mengambil masa 30 minit dengan beberapa kali perhentian.
Menghilangkan keringat 

Makan time

Setelah penat mendaki, singgah makan tengahari di Restoran BP Briani Power, aku memilih menu Briani ayam dan air kelapa muda dengan kadar harga RM 9.00 dan RM 2.70 setiap satu. 

Kembali semula ke Pt Raja ditemani dengan kesesakan lalu lintas disebabkan PilihanRayaUmum ke-13. 


No comments:

Post a Comment