@L@

Friday 4 October 2013

Sarawak Bumi Kenyalang

Fly With Hornbill
Seminggu di bumi kenyalang memang sesuatu yang tidak akan dilupakan, kali terakhir aku menjejakkan kaki masa mengikuti PLKN (Pusat Latihan Khidmat Negara) selama 3 bulan. Tapi kali ini aku  ke Sarawak untuk mengikuti "SEIC (Soft Soil Engineering International Conference)".Datang lebih awal selama 4 hari membawa aku untuk pergi merata tempat di kawasan Sarawak yang mempunyai keluasan 124,000 sq-km.

Menaiki pesawat Boeing 707 dari Senai ke Kuching yang mengambil masa penerbangan 1 jam 30 minit dengan keadaan cuaca yang agak berawan terus ke penginapan Backpakers. Perjalanan dari Lapangan terbang kuching ke Bandar kuching hanya mengambil masa lebih kurang 10 minit dengan menaiki kenderaan dengan harga tambang RM 26 menaiki teksi. Pada malam harinya pergi ke waterfront untuk melihat night life berdekatan kawasan sekitar bersama teman-teman 13 orang semuanya.

Hari ke- 2, bermula pukul 8 pagi menuju ke Kampung budaya (culture village) sejauh 35km dari Bandar Kuching dengan tiket masuk RM60 ringgit manakala untuk pelawat yang menggunakan kad pelajar hanya perlu membayar RM15 sahaja. Terdapat bermacam-macam budaya Sarawak yang di pertontonkan dari segi pemakaian, tempat tinggal, adat dan budaya yang masih dikekalkan. Selama 2 jam berada dikampung budaya sebelum menamatkan perjalan untuk hari ini kami ke Pasar Satok dan Kubah Ria untuk membeli sedikit cenderahati. Pada sebelah malamnya pula menikmati makan malam di seberang sungai iaitu Nasi Tomato dengan harga RM 5.00. Untuk menyeberangi sungai perlu menggunakan perahu dengan kadar harga RM0.50  yang dikendalikan oleh Orang Ulu.

Pasar Satok

Hari  ke- 3, matlamat untuk hari ini adalah ke Serikin dengan jauh perjalanan 80 km dari Bandar Kuching. Kampong Jagoi Serikin yang popular dengan pasar hujung minggu yang menjual pelbagai jenis barangan termasuklah kraftangan, batik,  barangan elektrik, herba dan ubat-ubatan. Aku hanya berjalan-jalan untuk melihat keadaan disana yang penuh dengan barangan dan manusia.  Kemudianya sebelum bergerak ke Gua Poh Ling, Gua pari-pari (Fairy Cave) dan Gua angin (Wind Cave).

Gua Pari-pari mempunyai keunikan yang tersendiri dengan mempunyai gua batu kapur yang besar dengan ditumbuhi dengan tumbuhan hijau, mempunyai stalagmites dan stalactites yang berketinggian lebih daripada 15 kaki tinggi. Menurut daripada mitos penduduk kampong Krokong, Bau, gua ini terdapat penempatan manusia zaman dahulu, namun penduduk di kawasan ini amat kejam dan menyiksa kanak-kanak kecil terutamanya anak yatim piatu. Maka, kononya terdapat pari-pari yang menghuni gua tersebut tidak tidak tahan dengan kezaliman manusia dikawasan tersebut, lalu disumpahnya manusia yang mendiami gua tersebut menjadi batu. Oleh sebab itu banyak antara batu-batu yang terdapat dikawasan gua ini menyerupai manusia.

Gua Poh Ling
Manakala Gua Angin pula mendapat namanya daripada tiupan angin yang sejuk daripada bukaan gua ke bukaan yang lain, gua ini dipercayai telah wujud sejak 60 juta tahun dahulu dengan beberapa artifek seperti kulit kerang, tembikar dan arang. Gua ini yang telah dihuni oleh ribuan kelawar dan burung layang-layang menjadikanya lebih menampakkan keaslianya. Melihat keindahan alam membuat diri merasa bertapa kerdilnya diri ini.

Hari ke- 4, penat semalam belum lagi hilang kini meneruskan lagi ke destinasi seterusnya iaitu ke Taman Rekreasi Ranchan untuk bermandi manda tapi sebelum ke destinasi yang dituju bersarapan di Bandar Serian Sri Jati Cafe, sarapan pagi di Sarawak adalah nasi putih dan lauk, sukar untuk mendapatkan kuih-muih diwaktu pagi. Menghabiskan masa di Taman Rekreasi Ranchan dengan bermandi air terjun. Taman Rekreasi Ranchan terletak 4 kilometer daripada Bandar Serian juga terdapat De' Chalet merupakan hak milik penuh Majlis Daerah Serian. Kawasan yang jauh dengan kesibukan dan kebisingan kota adalah sesuai bagi sesiapa yang mencintai kedamaian.
Taman Rekreasi

Blue Lake
Setelah segar bermain air, aku dan teman yang lain pergi ke Tasik Biru (Blue Lake) yang mempunyai kedalaman 300 kaki dengan air yang jernih sehingga boleh menampakkan dasar tasik, dahulunya merupakan lombong emas sehingga satu tahap kedalaman, air memasuki lombong dan menenggelamkan semua pelombong dan jentera didalamnya. Keadaan air biru ditasik ini disebabkan kandungan arsenic dan galian yang tinggi hingga segala hidupan sukar untuk hidup didalamnya. Berehat untuk menjamu selera tengahari, aku memilih Roti Canai untuk menu tenghari ini.

Pada sebelah petang pula aku dan teman ke Semenggoh Wildlife Centre (SWC) untuk melihat orang hutan. SWC yang telah ditubuhkan pada tahun 1975 adalah untuk memberi perlindungan kepada hidupan liar yang ditemui cedera dihutan dan rampasan hidupan yang diperdagangkan secara haram. Pusat hidupan liar ini telah berjaya menyelamatkan lebih kurang 1000 mamalia yang hampir pupus dan beberapa burung dan juga reptilia. Walaubagaimanapun Orang Hutan merupakan punca utama SWC ini menjadi popular. Disini kita dapat menyaksikan gelagat orang hutan semasa waktu makan mereka. Richie merupakan induk jantan yang menguasai di SWC. Pulang semula ke Bandar Kuching, namun sebelum bermulanya hari Conference sempat lagi untuk bergambar di mercu tanda Bandar Kuching. Pada sebelah malamnya pula sekali lagi menikmati makan malam diseberang sungai iaitu Nasi Goreng Madu 3, siapa yang meminati masakan pedas  bolehlah mencuba Nasi Goreng Engin, pedas dan terangkat.
Pandangan Seberang
Conference Dinner
Hari ke- 5 , bermulanya hari persidangan di River majestic selama 3 hari. Pada hari terakhir persidangan adalah waktu untuk membeli cenderahati dan kek lapis Sarawak. Kek lapis yang popular di sini ada Mira cake house dan Dayang salhah cake house. Semasa membeli kek lapis memang rambang mata disebabkan pilihan yang bermacam-macam dan rasa yang sangat sedap. Antara kek lapis Mira dan Dayang Salhah aku lebih suka kek Lapis Mira disebabkan keknya yang lebih berasa dan bau mentega yang menyenangkan. Namun kek Lapis Dayang Salhah lebih banyak pilihan. Penerbangan pulang adalah pada pukul 7.15pm dengan keadaan cuaca yang agak tenang dan cerah untuk ke Johor. Selamat sampai ke rumah pada pukul 12 malam.