@L@

Monday 25 July 2011

Perjalanan konvoku

Sudah lama rasanya jari jemariku tidak membuka blogku, kali ni ingin aku bercerita mengenai perjalanku untuk mengikuti konvokesyen di politeknik kota kinabalu. Aku berangkat ke kota kinabalu pada hari sabtu dengan menggunakan perkhidmatan feri express, bayaran tambang feri express dari pulau Labuan ke terminal feri Jesselton kota kinabalu berharga RM34.00 untuk kelas ekonomi. Perjalanan mengambil masa kurang daripada 4 jam dan hanya berlepas 2 kali dalam sehari iaitu pukul 8.00 pagi dan 5.00 ptg.

Setibanya aku pukul 7.30am di terminal feri Labuan, aku terus kelaluan berlepas dan feri akan bergerak pada pukul 8.00 pagi. Semasa didalam pelayaran aku hanya melelapkan mata dan menanti kapal untuk berlabuh, sepanjang perjalanan hanya kelihatan laut yang terbentang meluas dengan kehadiran beberapa jenis burung yang mencuri pandangan.

Setibanya aku di terminal feri Jesselton pada pukul 11.25 pagi, feri berlabuh lebih awal dari yang dijangka mungkin di sebabkan cuaca tenang dan cerah sepanjang perjalanan, aku terus bergerak ke politeknik kota kinabalu untuk tumpang bermalam di rumah staf yang ku anggap sebagai keluargaku disana.

Aku berjumpa dengan kenalan-kenalanku sepanjang beberapa hari, bergurau senda dan bertanya khabar sambil mendapat kenalan baru bersama adik-adik junior politeknik. Sangat terhibur dan menyeronokan dapat mengimbau kembali kenangan semasa be;ajar d sana. Tidak kusangka telah setahun aku meninggalkan politeknik, semuanya bagaikan suatu mimpi.

Hari konvo telah tiba, aku hanya mengambil beberapa keping gambar untuk dijadikan kenangan dalam hidupku, walaupun konvo ini tidak semeriah yang aku jangkakan tetapi berbaloi dengan pengalaman yang diperolehi.
Bergambar sewaktu berada di Perpustakaan Politeknik Kota Kinabalu.

Setelah selang beberapa hari sudah tiba masanya untuk aku berangkat pulang, kapalku dijangka bertolak pada pukul 1.30 ptg tetapi aku tiba di terminal feri lebih awal untuk berjalan-jalan kawasan shopping mall disana. Banyak sungguh pembangunan, dan pemandangan sangat berlainan sewaktu aku belajar dahulu..

Aku bergerak ke shopping mall Suria Sabah baru sahaja dibuka pada tahun lepas, bergerak meninjau-ninjau, aku hanya window shopping. Banyak barangan luar Negara dan harganya pun boleh tahan, setelah aku berjalan ke Suria Sabah, aku teruskan perjalananku ke Wisma Merdeka, aku berjalan tanpa ada arah tujuan, aku hanya menghabiskan masa sambil-sambil menunggu ketibaan kapalku untuk balik. Berehat sebentar di kawasan tempat duduk awam sambil memerhatikan gelagat dan ragam manusia.

Sebelum aku bergerak untuk naik ke kapal feri aku memerhatikan kawasan laut yang sangat indah dan jernih ditambah lagi dengan kehadiran beberapa ekor ikan menghiasan permukaan air.
Aku menaiki feri express untuk balik ke Labuan dengan harga tambang berharga RM34.60 pada pukul 1.35 ptg dan tiba pada pukul 4.45 ptg dengan keadaan cuaca yang mengizinkan.