@L@

Wednesday 24 April 2013

Gunung Ledang




Kawasan Sungai Gunung Ledang yang Memukau

Persinggahan Pertama

Ingin mencari ketenangan seketika, aku ke Gunung Ledang yang terletak di daerah tangkak. Berhibur sebelum kertas ujian aku yang terakhir, bergerak dari Parit raja Batu pahat menuju ke Yong Peng pada pukul 9 pagi. Dengan mengambil masa perjalanan selama 1 jam 30 minit akhirnya aku tiba di Gunung ledang dengan menggunakan lebuhraya ……. Dengan tol RM 9.80. 

 

Bayaran masuk untuk ke gunung ledang adalah RM2.00 untuk orang tua dan percuma untuk kanak-kanak, dan bayaran kereta RM2.00 . Kemudianya bergerak berjalan kaki sejauh 400 meter untuk sampai ke kawasan mandi yang pertama. Aku dan teman-temanku bergerak ke kawasan yang lebih tinggi. Mengeluarkan semua peralatan memanggang untuk memulakan acara. 



Setelah teman-teman yang lain memanggang ayam, sausages dan otak-otak. aku terus bergerak kedalam sungai. Setelah berendam seketika menikmati ketenangan yang di idam-idamkan tiba masanya untuk merasa masakan dari chef yang memasak. Kelazatan masakan setelah sekian lama berendam dalam sungai.

Beborak kosong sambil memerhati keadaan sekeliling, teman-temanku lelaki pergi ke kawasan yg lebih tinggi dan teman-teman perempuan bermain air dikawasan sekitar tapak perkhemahan…



Setelah menikmati makanan, aku turun semula untuk berendam didalam sungai, kedinginan air menghilangkan tekanan buat seketika. Banyak anak2 ikan mengigit2 kaki.

Kami bergerak keluar dari gunung ledang sebelum senja, berehat makan di Warung Mee Rebus Johor. Memang sedap makan sampai licin. Singgah sebentar di masjid Sultan Ibrahim Muar Johor (kalau tak silap)…



Bergerak balik ke batu pahat pukul 10 malam……

No comments:

Post a Comment